Головна » 2015 » Березень » 20 » Гео-квест "Я знаю свої права "
14:28
Гео-квест "Я знаю свої права "

Правовий квест «Я ЗНАЮ СВОЇ ПРАВА»
(для учнів 9 класів)

Підготувала: Хрящевська Яна В’ячеславівна

Мета:
- формувати знання учнів про права дитини, поняття про нерозривний зв'язок прав та обов’язків, уявлення про захист прав дитини в Україні, вміння розрізняти дійсне та уявне порушення прав;
- розвивати навички роботи в групах, логічне мислення, вміння виділяти головне в тексті, пам'ять;
- виховувати повагу до прав людини, співчуття до людей, чиї права порушуються, взаємоповагу, толерантність.

 

Попередня підготовка: до проведення заходу в якості інструкторів залучаються старшокласники, обізнані у питаннях правознавства (12 учнів), вони беруть участь у підготовці завдань для етапів квесту та проведенні заходу.
Обладнання: мультимедійний комплекс, бланки тестів, кольорові стрічки, призи, м’яч, конверти, кросворди, матеріали завдань, таблички з позначенням етапів.
Запрошені: учні – старшокласники – інструктори квесту, вчитель правознавства, шкільний психолог, соціальний педагог, класні керівники.
Форма заходу: квест.
 

ХІД ЗАХОДУ


І. Організаційний момент
Учні класу заходять до класної кімнати, їх зустрічають інструктори квесту - старшокласники. Кожний учень вибирає колір стрічки (червоний, жовтий або зелений) та прикріплює її на одяг. Інструктори розміщують учнів по командних місцях відповідно до кольору.
Ведучий. Добрий день. Сьогодні ми з вами відправимося у захоплюючий світ квесту. Хто знає, що таке квест?
Квест — це спортивно-інтелектуальна командна гра, мета якої — швидше та якісніше від інших команд дістатися фінішу, виконуючи в процесі різні інтелектуальні та спортивні завдання та знайти предмет пошуків.
- Що ми з вами будемо шукати? - Цінні подарунки, звичайно, але найголовніше – інформацію.
- Про що? – Про права дитини. Оскільки головною метою правового квесту є отримання знань про права дитини, на фінішній прямій квесту буде проведено бліц - турнір, який виявить команду, яка найкраще опрацювала протягом квесту текст Конвенції про права дитини і більше дізналась про права дітей. Ця команда отримає додатковий бал до зароблених на інших етапах.
- Навіщо дитині потрібні права? Адже дорослі доглядають її, забезпечують всім необхідним …
- Чи згодні ви з такою думкою: «Мої права – це мої можливості, мої свободи»? Прокоментуйте це твердження.
Оскільки гра командна, вона передбачає певні правила для членів команд:
• Швидко розподіліть ролі в групі: капітан (організовує роботу, відповідає за маршрутний лист, приймає остаточне рішення), секретар (записує відповіді на завдання), дослідники (ретельно вивчають текст Конвенції про права дитини і допомагають іншим запам’ятати якомога більше прав, визначених нею).
• Дотримуйтесь правил активного слухання, головне — не перебивайте один одного і інструктора.
• Обговорюйте ідеї, а не особи учнів, які висловили цю ідею.
• Утримуйтесь від оцінок та образ учасників групи.
• Намагайтеся дійти спільної думки.
Від чітких і швидких дій групи залежить її успіх. Команда, яка зуміє злагоджено і швидко пройти всі етапи, переможе.
ІІ. Ознайомлення із правилами гри
1. На старті кожна команда отримує:
• Маршрутний лист. Він протягом всього квесту знаходиться у капітана. На кожному етапі інструктори заносять в нього бали, зароблені командою. (Додаток 8)
• Текст Конвенції про права дитини. Він знаходиться у дослідників. На кожному етапі команда звертається до тексту цього документа, щоб знайти відповіді на питання або підказку.
• Конверт із підказкою. В ньому міститься картка із номером статті Конвенції – це підказка про адресу наступного етапу. Потрібно уважно прочитати статтю Конвенції і визначити місце на території школи, в якому можуть забезпечуватись права, описані у відповідній статті.
Можливі такі варіанти етапів: медпункт, спортзал, шкільний буфет, комп’ютерний клас. Всі етапи імпровізовані, вони розташовані поблизу класної кімнати, в якій ми знаходимось, на всіх етапах на вас очікують досвідчені квест-інструктори з ліцею.
Із старту до фінішу кожну команду супроводжують квест - інструктори. (Ведучий представляє квест - інструкторів групам).
2. Робота на етапах квесту:
• Прибувши на етап, капітан команди віддає інструктору маршрутний лист.
• Всі члени команди уважно слухають інструктаж щодо виконання завдання етапу, обговорюють його розв’язання, дотримуючись правил роботи в групі, секретар записує відповіді, якщо в цьому є необхідність.
• Інструктори перевіряють правильність виконання, оцінюють балами роботу команди та дисципліну під час проходження етапу, заносять відомості до маршрутного листа, видають конверт із підказкою.
• Команда відправляється до наступного етапу.
• Коли команда отримує конверт з підказкою «FINISH», вона повертається до класної кімнати, з якої вирушила.
3. Етап «Фініш»
- Прибувши на фініш, капітан віддає маршрутний лист інструкторові, члени команди займають свої місця.
- На фініші на команди очікує бліц-турнір, на якому, не звертаючись до тексту Конвенції, команди мають назвати якомога більше прав, окреслених Конвенцією про права дитини.
Команда, яка пригадає найбільше прав, отримає додатковий бал до зароблених на всіх етапах квесту.
Підведення підсумків гри, нагородження переможців цінними призами.
ІІІ. Проходження етапів гри
1. Етап «Старт»
Ведучий: На етапі «Старт» ви дізнаєтесь про те, коли і як виникла Конвенція ООН про права дитини, як побудовано цей міжнародний документ, які закони охороняють права дитини в Україні. Розповідь супроводжуватиметься слайдами. Будьте уважними, намагайтесь запам’ятати якомога більше відомостей, тому що після ознайомлення з інформацією кожен з вас має виконати тестове завдання на знання основних положень Конвенції.
Конвенція ООН про права дитини - це угода між країнами. В ній записано, як уряд кожної країни має дбати про дітей. Текст Конвенції про права дитини готувався, обговорювався та узгоджувався більше десяти років.
Конвенція була прийнята та відкрита для підписання та приєднання резолюцією 44/25 Генеральної Асамблеї ООН від 20 листопада 1989 року.)
Цей особливий документ було ратифіковано 191 країною світу. Це означає, що 191 країна взяла зобов’язання захищати права дітей.
Україна приєдналась до Конвенції ООН про права дитини в перший же рік своєї незалежності. Конвенція ООН про права дитини набула чинності в Україні з 27 вересня 1991 року і з цього часу є частиною національного законодавства. В нашій країні не існує спеціального законодавства для неповнолітніх, і їх права виділені окремими статтями Сімейного, Цивільного та Кримінального кодексів України, а також регулюються окремими законами, такими як закони «Про охорону дитинства», «Про соціальну роботу з дітьми та молоддю», «Про попередження насильства в сім’ї».
Різні державні органи та міністерства покликані відповідати за дотримання прав дитини в Україні. У 2011 році, нарешті, було введено посаду уповноваженого Президента України з прав дитини. Ним є Юрій Павленко. Багато зусиль також докладають громадські організації, в тому числі і в нашому місті, щоб кожна дитина почувала себе захищеним законом повноцінним членом суспільства.
Конвенція ООН про права дитини містить 54 статті. В них ви знайдете 40 прав, які має дитина.
У статті 1 Конвенції визначено вік людини, що вважається дитиною. Дитина – це людська істота до досягнення нею 18-річного віку.
Всі права можуть бути класифіковані за певними принципами.
- Права «піклуйтеся-про-мене»
- Право на достатнє та здорове харчування
- Право на освіту
- Право на медичну допомогу
- Право на розваги
- Права «не знущайтеся наді мною»
- Право на захист від економічної експлуатації та примусової праці
- Право на захист від будь-якої роботи, яка може бути небезпечною для здоров’я
- Право не бути жертвою війни
- Право на захист від сексуальної експлуатації
- Права «я маю власну думку»
- Право виражати свої погляди
- Право сповідувати свою власну релігію
- Право об'єднуватися з іншими
- Право на інформацію
- Права «спеціальних потреб»:
життя деяких дітей є важчим, ніж у їхніх однолітків. Тому такі діти потребують спеціальної уваги і піклування
- Діти-інваліди
- Діти, позбавлені батьківського піклування
- Діти-біженці
- Діти у конфлікті з законом
Перед вами лежать аркуші паперу, за моєю командою переверніть їх текстом догори та виконайте тестове завдання. Після того, як всі члени команди впораються із завданням, капітан збирає роботи, здає їх інструктору і отримує маршрутний лист, текст Конвенції та конверт з підказкою. І команда вирушає у путь. Організованість, швидкість та уважність допоможуть вам отримати перемогу. Хай вам щастить! Стартуємо!
Тестове завдання (виконує кожен учасник квесту індивідуально) (Додаток 1)
2. Етап «Медпункт».
Квест - інструктор етапу «Медпункт»:
- Добрий день! Вітаємо вас на етапі «Медпункт»! На цьому етапі ви дізнаєтесь про те, як в Україні забезпечується захист права дитини на охорону здоров’я. Що ви знаєте про те, як держава охороняє здоров’я українських дітей?
Завдання: розв’язати кросворд, в якому зашифровано назви заходів з охорони здоров’я дітей в Україні.(Додаток 2)
3. Етап «Спортзал».
Квест - інструктор етапу «Спортзал»:
- Добрий день! Вітаємо вас на етапі «Спортзал»! На цьому етапі ви дізнаєтесь, що права людини не можуть існувати без обов’язків. Виконуючи свої обов’язки, ви забезпечуєте захист прав інших людей. Розглянемо приклад: покупець має право отримати товар належної якості, обов’язок продавця – продавати якісні товари. Продавець має право отримати гроші за товар, обов’язок покупця – заплатити встановлену суму. Тому важливо знати не тільки свої права, а й обов’язки, щоб не порушити випадково прав інших людей.
Зараз ми пограємо в м’яч. Я буду кидати м’яч, промовляючи певні словосполучення, ви маєте повернути м’яч із словами «право» чи «обов’язок». Наприклад: (перший інструктор кидає м’яч другому: «Берегти підручники» - другий інструктор повертає м’яч: «Обовязок») (Додаток 3)
4. Етап «Шкільний буфет»
Квест - інструктор етапу «Шкільний буфет»:
- Добрий день! Вітаємо вас на етапі «Шкільний буфет»! На цьому етапі ми з вами з’ясуємо, як можуть порушуватись права дитини на належне харчування. Питання:
- Чи було коли-небудь порушене ваше право на належне харчування?
- На картці записано ситуації, серед яких є випадки порушення права дитини на належне харчування. Позначте їх галочкою (Додаток 4)
5. Етап «Комп’ютерний клас»
Квест-інструктор етапу «Комп’ютерний клас»:
- Добрий день! Вітаємо вас на етапі «Комп’ютерний клас»! На цьому етапі ви отримаєте інформацію про те, як живуть діти в інших країнах, ви маєте з’ясувати, чи не порушуються їхні права.
Завдання: слідуючи алгоритмові прочитайте лист від друга з іншої країни або з іншого міста України та визначте, які права дітей там порушуються (Додатки 5-7)
6. Етап «Фініш»
Капітани команд, що прибули на етап «Фініш», подають маршрутні листи квест - інструктору етапу, здають тексти Конвенції, команди займають свої місця.
Ведучий зустрічає команди на фініші, під час очікування команд веде бесіду з тими, що вже прибули:
- Що нового ви дізнались протягом роботи на пунктах?
- Які завдання викликали труднощі?
- Які етапи здалися найцікавішими?
- Чи не порушувались ваші права протягом проходження етапів?
- Чи важливо дітям знати свої права?
Коли всі команди прибули до фінішу, з ними проводиться бліц-турнір. Команди по черзі називають права дітей, які вони запам’ятали з Конвенції, команда, яка називає більше прав, отримує додатковий бал.
ІV. Підведення підсумків гри, нагородження переможців
Під час бліц - турніру квест - інструктор етапу «Старт-фініш» підраховує загальну кількість балів у команд і визначає переможців, додавши додатковий бал переможцю бліц - турніру.
Ведучий:
- За правом першості команда-переможець має першою обрати нагороду за свою роботу. Ви бачите три варіанти призу, кожен з них спрямований на реалізацію прав дитини. За номером статті Конвенції ви маєте вгадати, що знаходиться в подарунках і вибрати один з призів. Другою обирає свій приз команда, що посіла ІІ місце. І останній приз дістається команді, що посіла ІІІ місце.
Приз «Стаття 16» - право на особисте життя – валентинки.
Приз «Стаття 24» - право на охорону здоров’я – вітаміни.
Приз «Стаття 27» - право на належне харчування – мандарини.
V. Підсумок заходу
Ведучий:
- Відоме висловлювання «Твої права закінчуються там, де починаються права іншої людини» виникла внаслідок історії про англійця Хулігена, ім’я якого стало загальним. Коли його черговий раз судили за бійку, він заявив, що є вільною людиною і робить те, що захоче. Суддя на це відповів: «Ваша свобода махати кулаками закінчується там, де починається кінчик носа людини, що стоїть поряд». Як ви розумієте цей вислів?
Я впевнена, що наш квест допоміг вам усвідомити свої права і необхідність їх відстоювати, але пам’ятайте про права інших людей і старайтесь ніколи їх не порушувати.

Післядія квесту:
 Відвідування родини, в якій є дитина-інвалід з метою надання матеріальної та моральної допомоги
 Участь у загально ліцейському тижні інклюзії
 Участь у засіданні клубу «Тема» з питань прав дитини

ДОДАТКИ
Додаток 1. Тестове завдання етапу «Старт»
1. Конвенція –це …
а) закон;
б) угода;
в) наказ.
2. Який документ затвердила у 1989 році ООН про права дітей?
а) Декларацію прав дитини.
б) Конвенцію прав дитини.
в) Закон України про охорону дитинства.
3. Якими законами регулюються права дитини в Україні?
а) Декларацією прав людини.
б) Конвенцією прав дитини.
в) Законом України про охорону дитинства.
4. Скількома країнами світу було ратифіковано Конвенцію ООН про права дитини?
а) 30; б) 91; в) 191.
5. Коли Конвенція ООН про права дитини набула чинності в Україні?
а) 27 вересня 1991 року;
б) 27 вересня 2000 року;
в) 1 травня 1992 року.
6. Скільки прав має дитина згідно статей Конвенції ООН?
а) 25; б) 30; в) 40.
7. Дитиною вважається…
а) істота, що потребує повноцінних умов для розвитку і зростання;
б) людська істота до досягнення нею 18-річного віку;
в) захищений законом повноцінний член суспільства.
8. Якої групи прав не передбачено Конвенцією?
а) «піклуйтеся про мене»;
б) «я маю власну думку»;
в) «я можу самостійно будувати своє життя».
За кожну правильну відповідь – 1 бал, максимальна кількість балів – 8.

1. Введення в організм ослаблених або зруйнованих збудників захворювання з метою формування імунітету до інфекційних хвороб, в Україні здійснюється безкоштовно всім дітям проти туберкульозу, кору, поліомієліту, правцю, дифтерії та ін. (щеплення)
2. Проба, яка призначається для оцінки працездатності серця при фізичному навантаженні, є обов’язковою для всіх школярів, на підставі результатів цієї проби визначається група для занять на уроках фізичної культури (Руф’є).
3. Спеціальна медико-санітарна організація, що надає першу миттєву медичну допомогу при нещасних випадках та загостренні хвороб (швидка допомога).
4. Лікувально-профілактичний заклад для надання допомоги лікарями різних спеціалізацій та проведення медичних оглядів (поліклініка).
5.Сукупність адміністративних і медико-санітарних заходів, за допомогою яких запобігають поширенню інфекційних хвороб людини, зокрема припинення роботи дитячих закладів у період епідемій (карантин).
6. Те, що оформляють з метою організації медичної допомоги на випадок травми чи хвороби під час поїздки (страховка).
7. Місце, де надають першу медичну допомогу на території навчального закладу (медпункт).
8. Комплекс фізичних вправ, що виконують вранці з метою розминки м’язів та суглобів, часто проводиться у навчальних закладах та літніх таборах (зарядка).
За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість балів за завдання – 8.

Додаток 3. Гра в м’яч «Права – обов’язки»
• Берегти шкільне майно (обов’язок)
• Брати участь у конкурсах, змаганнях (право)
• Дотримуватись правил дорожнього руху (обов’язок)
• Об’єднуватись з іншими дітьми у групи, компанії (право)
• Старанно вчитись (обов’язок)
• Користуватися бібліотеками, спортзалами, обладнанням школи (право)
• Охороняти природу, пам'ятки культури (обов’язок)
• Вибирати собі друзів (право)
• Дотримуватись моральних норм поведінки (обов’язок)
• Ігри, розваги, відпочинок (право)
За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість балів за завдання – 10.

Додаток 4. Картка «Порушення права дитини на належне харчування»
- Відсутність «Пепсі» у шкільній їдальні.
- Продаж спиртних напоїв неповнолітнім у магазині «Гастроном».
- Висока ціна на чіпси і сухарики.
- Зумисний продаж несвіжої їжі у магазині.
- Батьки змушують їсти суп і не дозволяють їсти цукерки перед обідом.
- В магазині продали йогурт, у якому було знайдено муху.
- Бабуся на десерт купила не шоколадку, а кавун.
- Батьки дозволяють дитині їсти тільки цукерки.
- Гості купили найдешевшу ковбасу і нагодували нею 5-річну Настю.
- Мати змушує їсти зранку ненависну манну кашу.
За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість балів за завдання – 10.

Додаток 5. Алгоритм проходження етапу «Комп’ютерний клас»

Додаток 6. Листи до етапу «Комп’ютерний клас»
Лист 1. (Майкл, 14 років)
Привіт!) Мене звати Майкл. Я живу у США. Так як і ти, ходжу до школи та займаюсь позакласною діяльністю.
Крім цього, я полюбляю попоїсти) Але, мені не подобається коли моя мама забороняє мені їсти гамбургери. Вона каже, що це шкідливо, але вони мені так подобаються! Крім цього, я повинен лягати о 9 вечора, але я вважаю це не справедливим.
Два роки тому, я та мої батьки їздили за кордон. Мене вразило, що діти в цій країні працювали як дорослі! Багато з них не мало житла и вони кожен раз шукали собі місце, де можна було поспати. Крім цього з них глузують їх однолітки, бо вони не такі, як інші. Мене це обурило і навчило мене бути до людей добрішим. Я завжди ділився з ними їжею і вони мені навіть подякували.
Чекаю листа від тебе.
Майкл
Лист 2. (Софі, 12 років)
Добрий день тобі! Мене звати Софі. Я з Франції. Мені дуже подобається ця країна і я мушу визнати, що тут права дітей - одна з найважливіших сфер діяльності. Але мені інколи не подобається, що вчителі нам роблять зауваження на уроках. Якщо я хочу щось сказати, я повинна це зробити, а вони порушують моє право на особисте судження. Крім цього, вони забороняють нам галасувати та порушувати урок. Але ми ж діти! Мені не подобається таке ставлення вчителів.
Не дивлячись на це, в нас також є багато справжніх порушень. В нашій школі, багато дітей ображають інших, спираючись на відмінність релігійних поглядів. Мені це не подобається! Був навіть випадок, коли група молодиків жорстоко побила хлопця з нашого класу через це. Ми з класом ходили до нього кожен день та питали про самопочуття.
Район, у якому я живу, не дуже безпечний. Мені завжди лячно повертатись додому навіть у обідній час, бо тебе можуть пограбувати. Я думаю, що слід посили безпеку на вулицях, але дорослі нічого не хочуть з цим вдіяти.

Лист 3. (Кіра, 17 років)
Привіт!
Мої батьки дуже релігійні люди. Ми кожної неділі і суботи ходимо до церкви, постимо кожного разу, коли це потрібно, не відвідуємо лікарню. Мама не дозволяє мені фарбуватися і я завжди ходжу у довгій спідниці і з хусткою на голові. Усі у школі сміються з мене. Я думаю, що вже сама можу обирати бути мені набожною чи ні. Але моя сім’я не дозволяє мені цього робити.
По закінченню школи я хочу вступити до театрального інституту, але через віру мені не можна буде показувати свої емоції на людях. Це моя велика мрія, я хочу бути відомою, як Джолі чи Фокс, або як моя улюблена акторка Наталі Портман.
Ще більше мене обурює те, що батьки не дозволяють мені зустрічатися з моїм хлопцем у будь-якому іншому місці, крім нашого будинку. Я навіть не можу поцілувати його на прощання.
Порадь мені як бути. І не забувай частіше писати.
Твоя подруга, Кіра!
Примітка: помилки в дитячих листах не були виправлені свідомо.

Додаток 7. Бланки відповідей етапу «Комп’ютерний клас»
Бланк відповідей
Від кого лист? № статей Конвенції про права дитини, що порушуються


За кожну правильну відповідь – 2 бали. Максимальна кількість балів – 6.
Відповіді:
Від кого лист? № статей Конвенції про права дитини, що порушуються
Від Майкла №27 №32 №2

Від кого лист? № статей Конвенції про права дитини, що порушуються
Від Софі №2 №19 №13

Від кого лист? № статей Конвенції про права дитини, що порушуються
Від Кіри №24 №14 №16

Додаток 8. Маршрутний лист
Назва команди:
№ Назва пункту Кількість отриманих балів Дисципліна Інструктор
1. Старт
2.
3.
4.
5.
6. Фініш
Всього

Переглядів: 2666 | Додав: Вчитель | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]